.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
شناسايي يك خزنده كوچك در گيلان

 مديركل حفاظت محيط زيست گيلان اعلام كرد:براي اولين بار در استان گيلان يك خزنده توسط كارشناسان بخش محيط طبيعي و تنوع زيستي اين اداره كل شناسايي و گزارش شد.

به گزارش شمال نيوز به نقل از ايرنا ،" كامران زلفي نژاد" گفت:اين اتفاق هنگام گشت زني‌هاي روزانه كارشناسان به وقوع پيوست كه گزارش اين گونه جالب توجه، نظر جامعه كارشناسان محيط طبيعي اين استان را به خود جلب كرد.

وي افزود: اين خزنده كه با نام علمي ‪ Cyrtopodion Caspium‬و در تلفظ فارسي " گكو" ‪ GACO‬ناميده شده يك نوع مارمولك ‪ ۱۵‬سانتي متري از خانواده بزرگ مارمولك‌ها محسوب مي‌شود كه از حشرات تغذيه مي‌كند و از منظر جايگاه اكولوژيك و تغذيه‌اي نقش بسيار عمده‌اي مي‌تواند در كنترل جمعيت حشرات ايفا نمايد.

وي خاطرنشان كرد:اين خزنده هفته گذشته توسط يك كارشناس محيط زيست گيلان بنام "عباس عاشوري" شناسايي و گزارش شد.

به گفته وي "گكو" خزنده كوچكي است كه داراي قابليت‌هاي بسيار ويژه‌اي مي باشد و اين گونه بيشترين جمعيت را در خانواده سوسمارها داراست و با ‪۳۷‬ گونه، جمعيت منسجمي را در سطح كشور به خود اختصاص داده‌است.

به گزارش ايرنا ، زلفي نژاد گفت: زيستگاه "گكو ها" متنوع است و از بيابان‌هاي خشك تا جنگل‌هاي مرطوب و محيطهاي مختلف را در بر مي‌گيرد.

وي افزود : چشم گكوها با پلكي غير متحرك و شفاف يا شيشه مانند پوشيده مي‌شود و اين جانور چشم‌هاي خود را با زبانش مي‌ليسد كه گويي عينكش را تميز مي‌كند.

وي اظهارداشت: اگر انسان به يك " گكو " دسترسي پيدا كند و ياگكو خود را در تهديد شكارچي ببيند اين توانايي را دارد كه دم خود را از بدن جدا نموده و براي گول زدن شكارچي فرار نمايد و يا گاهي برخي از گكوها در اين فرايند پوست خود را باقي مي‌گذارند و فرار مي‌كنند.

به عقيده وي ، در ايران ‪ ۱۹۶‬گونه خزنده وجود دارد كه از اين تعداد با احتساب گونه جديد شناسايي شده ‪ ۲۲‬گونه در گيلان زيست مي‌كنند.

برخي از كارشناسان بر اين باورند كه تعداد خزنده‌ها در سطح استان گيلان بايد بيش از اين ميزان باشند و مطالعه براي شناسايي بيشتر آنها را ضروري مي‌دانند.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.064 seconds.